TÜRKBESD: Yurt içi satışlar artarken ihracat azaldı
TÜRKİYE Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) 2023 yılı ilk 6 ay bilgilerini değerlendirdi. TÜRKBESD Lideri Gökhan Sığın: 2023 yılının ilk 6 aylık verilerine baktığımızda 6 ana işte yurt içi satışlarımız geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18 arttı. İhracatımız bire bir dönemde bire bir döneme göre yüzde 13 azaldı” dedi. Yeni bir konutun beyaz eşya maliyetinden bahseden Sığın, “Fiyat konusunda bir şey diyemeyiz ama tercihlerine göre ortalama hane gelirinin yüzde 7 ila 10’u arasında değiştiğini söyleyebiliriz” dedi. .
TÜRKBESD, Şişli’de bir otelde düzenlediği toplantıyla 2023 yılının ilk 6 ayına ilişkin bilgileri değerlendirdi. Toplantıda konuşan TÜRKBESD Lideri Gökhan Sığın, beyaz eşya şubesinin yılın ilk yarısındaki durumunu anlattı. Dış pazardaki daralmanın ülkemize de yansıdığını belirten Sığın, yılın geri kalanında ve 2024 yılında gelişmelerin olumlu olacağını söyledi. Ülkemizde yaşanan deprem felaketinin de rakamlara etkisi olduğunu söyleyen Gökhan, Sığın, 2024’ün daha olumlu geçeceğini ifade etti.
İÇ SATIŞLAR ARTTI, İHRACAT AZALDI
TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, 2023 büyüme tahmini 2,8 iken Türkiye’nin 2024 büyüme iddiası 3,8 olarak görünüyor. Enflasyon oranına bakacak olursak üretici ve tüketici arasındaki enflasyon oranının kapandığını görüyoruz. Çin’den sonra dünya üretiminin yüzde 7’si, yani yüzde 7’si Türkiye’de diyorum. Beyaz eşya sektöründe dünyanın ikinci üretim üssüyüz. 33 milyonluk üretimi ve 26 milyonluk ihracat performansıyla beyaz eşya sektörü, sadece üretim ve satış ağıyla değil, iletişim halinde olduğu tüm üretim ve servis departmanıyla büyük bir ekosistem oluşturuyor. 2023 yılının ilk 6 ayına ait bilgilere baktığımızda 6 ana işte yurt içi satışlarımız geçen yılın aynı dönemine baktığımızda yüzde 18 arttı. Bire bir dönemde ihracatımız bire bir döneme göre yüzde 13 azaldı” dedi.
ALIM KARARINI GECİKTİRMEMİN NEDENİ ENFLASYON
Yaz aylarının gelmesi ve düğün sezonunun açılmasıyla birlikte beyaz eşya fiyatlarının arttığına vurgu yapan Sığın, “Bu orta vatandaşın alımlarını ve kararlarını erteleyememelerinin temel nedeni enflasyon, çünkü birçok tüketici fiyatların düşeceğinden endişe ediyor. Bu da Türkiye’de mevsim normallerinin aynı şekilde oluşmasına neden oluyor.Ayrıca beyaz eşya evlerin ve lüks tüketimin ihtiyacı olmadığı için tüketiciler ihtiyaçlarını hiçbir şekilde geciktirmiyorlar.Sadece yaz aylarında evlilikleri düşünmeyelim. Türkiye’de hane sayısı artıyor.Daha küçük haneler, tek kişilik haneler, öğrenci yurtları, memurların yer değiştirmesi gibi ülkemize göçün de iç pazarda büyük etkisi olduğunu söyledi.
BEYAZ EŞYA MALİYETİ HANE HALKI GELİRİNİN YÜZDE 7’SİNE GELİYOR
Yeni bir evin beyaz eşya maliyeti hakkında da konuşan Gökhan Sığın, “Fiyat konusunda bir şey söyleyemeyiz ama ortalama hane gelirinin yüzde 7 ila 10’u arasında değişen bir rakam olduğunu söyleyebiliriz. Çok değerli bir yatırım bu nedenle tüketiciler alışveriş yaparken çok rasyonel davranıyorlar.Güç ve kaynak verimli işleri tercih ettiklerini söyledi.
İLAVE VERGİ ARTIŞI OLMAMASINI UMUYORUZ
Önceki dönemde KDV artışı olduğunu ve bunun beyaz eşyaya yansıdığını belirten Sığın, “Dernek olarak ek bir vergi düzenlemesi olur mu diye bir öngörümüz olmayacak ama inşallah olur. Değil çünkü her vergi artışı maalesef tüketicinin cebinden çıkan parayı artırmakta ve talebi azaltıcı etki yapmaktadır.